Eten en drinken na het sporten

Waaraan denk jij bij "eten en drinken na het sporten"? Heb je hierover überhaupt al eens nagedacht? Grijp jij snel naar een hartige pasta of eerder een zoet koekje? Je lichaam verbruikt heel wat energie (kilocalorieën) tijdens het sporten. Daarom is het belangrijk dat je na je training je lichaam ook opnieuw voorziet van de juiste voedingsstoffen en -middelen om optimaal te recupereren en weer klaar te zijn voor je volgende training. Lees hieronder welke voedingstoffen je best kan opnemen na het sporten. 

 

Wat best eten na het sporten? 

Eten en drinken na het sporten wordt vaak niet besproken maar is minstens even belangrijk als het sporten op zich.

De twee macronutriënten die je na het sporten zeker en vast moet opnemen zijn eiwitten en koolhydraten. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Tijdens het sporten zorg je voor kleine scheurtjes in je spieren die daarna hersteld moeten worden met eiwitten. Op die manier zullen je spieren kunnen groeien. De koolhydraten dienen voornamelijk om je energievoorraad weer aan te vullen. 

Sportcentrum Grand Slam - Wat eten en drinken na het sporten?

Eiwitten na het sporten

Eiwitten of proteïnen zijn één van de drie grote macronutriënten. Ze zitten in heel wat verschillende voedingsmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan kip, vlees, vis, peulvruchten, noten en melkproducten (in kwark en Skyr zitten meer proteïnen dan in gewone melk of yoghurt). Bij voorkeur vul je deze aan met vaste voeding. Heb je te weinig tijd om een gezonde maaltijd klaar te maken? Dan kan je af en toe ook eens naar een eiwitshake grijpen. Dit dus best meteen opnemen na het sporten. Vind ze nu terug in onze brasserie

Lees hier meer over Skyr.

Koolhydraten na het sporten

De tweede grote macronutriënt bestaat uit koolhydraten. Ze zitten in bijna alles wat je dagelijks eet. Koolhydraten bestaan uit suikers, vezels en zetmeel. Veel voorkomende koolhydraten die je op regelmatige basis eet zijn pasta, brood, aardappelen, bananen, koekjes, rijst, enzovoort. Je hebt ze nodig tijdens het sporten maar in onze cultuur wordt er vaak een teveel van opgenomen. 

Wanneer eten en drinken na het sporten?

Je vult je voorraden best zo snel mogelijk aan na het sporten. Eten en drinken na het sporten doe je liefst binnen 30 minuten. Grijp na de inspanning naar een recuperatiedrank/-snack zoals chocomelk, yoghurt met fruit, banaan, boterham met beleg, rijstpap of volwaardige maaltijd.


Wat best drinken na het sporten? 

Tijdens het sporten verlies je heel wat lichaamsvocht. Vergeet dus niet te drinken om je vochtbalans op peil te houden. Bij voorkeur probeer je al voldoende te drinken tijdens het leveren van de inspanning. Maar drinken na het sporten mag je zeker niet vergeten. 

Hoeveel moet je juist drinken na het sporten? 

De gulden regel luidt dat je anderhalve keer je gewichtsverlies in vocht dient op te nemen. Stel dat je jezelf weegt voor en na het sporten en je een verschil van één kilogram bekomt, drink je best anderhalve liter - bij voorkeur - water. Grand Slam Fitness helpt je hierbij, wij hebben namelijk een drankfontein voor onze leden.

Grand Slam Ftness - Wat eten en drinken na het sporten?

Ideetje om te eten en drinken na het sporten

Meer ideetjes? Vraag aan onze trainers!

Weekpas Fitness in Tienen

Op zoek naar een weekpas voor fitness in Tienen?

Get Fit 2 Padel

Wil jij starten met padel of ben je al helemaal padelbezeten? Super! Wat een fijne sport, hé?! Zorg er wel voor dat je blessurevrij van padel kan genieten. Hieronder enkele tips om je padelspel te optimaliseren.

Start to Padel

Wil jij starten met padel? Dan is deze lessenreeks Start to Padel iets voor jou!

Fitness in Tienen

Op zoek naar fitness in Tienen?

Paaseitjes, lekker, maar...

In de paastijd krijg je bij elke koffie een chocolade eitje en staan de schalen met gekleurde eitjes op elke tafel die je tegen komt.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x